Vi danskere elsker at shoppe på nettet. Det er nemt, hurtigt, og så kan det foregå hjemme fra sofaen uden stress og jag i fysiske butikker, og uden at man behøver at stå i kø i timevis. Desværre oplever nogle også at blive snydt på nettet, når de handler her.

Vi kikker i denne artikel på hvad du som forbruger skal værek opmærksom på. Hvis du omvendt driver din egen webshop til daglig, kan du nedenfor blive klogere på, hvad brugerne kigger efter, når de vurderer din webshops troværdighed, og hvad du derfor selv kan gøre for i endnu højere grad at udtrykke, at kunderne trygt og sikkert kan handle hos netop dig.

Kig efter e-mærket
Når du som kunde klikker dig ind på en side, du ikke før har handlet på, kan du med fordel starte med at kigge efter, om siden er e-mærket. E-mærket er et symbol på sikker internethandel, så på sider med e-mærket kan du altså trygt placere din ordre.

Mærket skal helst være så synligt for forbrugerne som muligt. Du kan se et eksempel på e-mærke logoet nederst på skatepro.dk. Med e-mærket ved du at butikken overholder gældende lovgivning og følger en række ekstra retningslinjer, som giver dig god tryghed som forbruger.

Derudover kontrolleres e-mærkede hjemmesider løbende, så der hele tiden bliver holdt øje med, at de følger alle regler og krav til en sikker e-handel.

Kig efter anmeldelser
En god måde at vurdere en hjemmeside er også at kigge på, hvad tidligere kunder har skrevet om deres oplevelse på webshoppen.

Hvis mange har haft en upåklagelig og god oplevelse ved at handle på siden, er der stor sandsynlighed for, at du vil få samme gode oplevelse. Er der omvendt mange dårlige anmeldelser af webshoppen, bør du måske kigge dig om efter en anden side at handle på. Naturligvis siger anmeldelser ikke alt, og de fleste virksomheder har på et eller andet tidspunkt prøvet at få en dårlig anmeldelse.

Bemærk: Det er ikke altid virksomhedens fejl, hvis der kommer en dårlig anmeldelse – denne kan også have rod i en misforståelse mellem kunden og virksomheden.

Du bør derfor vurdere virksomheden ud fra det samlede billede af anmeldelser, du kan finde, og ikke kun ud fra én enkelt anmeldelse.

Webshoppens betingelser ved køb

Forskellige hjemmesider kan have forskellige betingelser, der gælder, når du handler hos dem. Dog eksisterer der et sæt gældende regler – herunder 14 dages fortrydelsesret – som hjemmesiden skal gøre tydeligt opmærksom på, hvis retten ikke gælder på deres side.

Undersøg hvem der betaler for portoen, og hvordan en eventuel reklamation foregår. Det kan hurtigt blive dyrt, hvis du har købt en stor vare, som du fortryder købet af, og som du derfor ønsker at returnere.

Dækker webshoppen ikke omkostningerne ved returneringen, kan det i nogle tilfælde knap nok betale sig at returnere varen. Vær derfor opmærksom på disse eventuelle omkostninger.

Betaling, når du har placeret en ordre
Har du vurderet en hjemmeside til at være troværdig, og har du derfor besluttet dig for at placere en ordre her, er næste skridt betalingen. Her bør du som tommelfingerregel altid betale med betalingskort eller MobilePay.

I tilfælde af, at du bliver snydt og eksempelvis ikke får dine varer som aftalt, kan banken hjælpe dig og erstatte det tabte beløb. Betal derfor ikke via kontooverførsel eller per efterkrav, da banken ikke her har mulighed for at hjælpe dig.

Derudover bør du udelukkende oplyse dine kontooplysninger, når du er ved kassen – ikke på andre tidspunkter, og heller ikke hvis en af webshoppens medarbejdere spørger efter det for at hjælpe dig med din handel.

Når din ordre er gennemført, er det ligeledes en god ide at gemme dokumentation for dette. På den måde kan du altid vise, at pengene er betalt, hvis der skulle opstå misforståelse eller uenighed på et tidspunkt.

Vurder webshoppens troværdighed
Generelt er et godt råd, at du ikke bør shoppe på hjemmesider, som virker utroværdige eller mangler tydelig angivelse af kontaktinfo. Det kan også være stavefejl på webshoppen, som tyder på at shoppen ikke drives i Danmark.

Eller produkterne kan virke urealistisk billige. Hvis der er noget, der virker for godt til at være sandt, er der risiko for, at det også er det.

Hav derfor altid din mavefornemmelse med dig, når du handler på nettet. Derudover bør du kigge efter, hvilke oplysninger virksomheden giver os sig selv. Står der eksempelvis, hvem du kan kontakte, hvis du har spørgsmål?

Markiseeksperten.dk er et eksempel på en webshop, som tydeligt har angivet personerne bag. Det står højgt og tydeligt på deres kontaktside. Det viser en god gennemsigtighed hos virksomheden, hvilket igen er med til at styrke deres troværdighed.

Det er også et krav, at virksomhedens CVR-nummer fremgår på deres hjemmeside.

Eksempelvis har Lykkebylykke.dk tydeligt skrevet virksomhedens CVR-nummer nederst på deres side, hvor deres adresse ligeledes fremgår. CVR-nummeret står for Det Centrale Virksomhedsregister og fungerer som et identifikationsnummer for alle virksomheder.

Det er med CVR-nummeret muligt at slå virksomheder op i et register, hvor mange forskellige oplysninger om den enkelte virksomhed også fremgår.

Mange kunder er meget bevidste
Rigtig mange kunder, der ofte shopper på nettet, er heldigvis meget opmærksomme på, hvorvidt hjemmesiderne virker troværdige eller ej. Hvis din egen hjemmeside derfor godt kunne trænge til et skub i den rigtige retning, så den i endnu højere grad udstråler troværdighed overfor kunderne, er der heldigvis hjælp at hente.

Codemakers.dk er eksperter i at skabe et troværdigt og gode design på siden. De udtaler:

”Hos codemakers.dk har vi lavet mange shops, og vi oplever et stigende fokus på trust-signaler. Kunderne kikker i dag hurtigt ned i footeren for at se, om der er angivet CVR nummer, adresse, telefonnummer, og i flere tilfælde tjekker de også at disse data er korrekte”.

Dette vidner om, at det er mere end vigtigt, at signalere høj troværdighed for kunderne, hvis man som online virksomhed vil overleve på det konkurrenceprægede digitale marked.