I Danmark er der behov for flere iværksættere, så der kan blive sat gang i væksten. Det er altid en udfordring og et sats, at kaste sig ud i et iværksætterprojekt, hvorfor mange ikke kaster sig ud i projektet. Det kan gå begge veje, du kan enten ende med gæld i banken, eller det stikmodsatte.

Det er som iværksætter nødvendigt at tage udgangspunkt i de positive sider ved det at være iværksætter, da det kan fungere som en motiverende faktor. Banker du dig selv konstant i hovedet med de ting, som kan gå galt, kan det være en hård proces at gå igennem. 

Vi har udarbejdet en guide, som giver et overblik over de praktiske opgaver, som hører til det at være iværksætter.

 

Læg en konkret plan

Udgangspunktet for en hver iværksætter er som regel en ide. Det er en ide, som hænger tæt sammen med noget du er god til, og noget som du i den forbindelse gerne vil sælge. Inden du kaster dig ud i eventyret, så er det en god ide at foretage en markedsanalyse. Markedsanalysen kan give dig et overblik over konkurrenter, hvordan du adskiller dig fra dem og ikke mindst, hvorvidt der er behov for en virksomhed som den du ønsker at stifte på markedet. Analysen giver dig et indblik i, hvordan landet ligger, og hvor store din virksomheds muligheder er for ’overlevelse’.

 

Gå fornuftigt til værks

Det kan være en fordel at lægge en konkret plan, som giver dig et overblik over de konkrete udgifter, som du komme til at have i forbindelse med stiftelsen af din virksomhed. Ud fra dine beregninger, kan du tage stilling til, om du har råd til at kaste dig ud i iværksætter drømmen.

Mange vælger at gå til banken og ansøge om et lån, til at starte deres virksomheder. Det er dog langt fra altid den bedste løsning. Lånet kan på mange måde komme til at forhindre din virksomheds udvikling, og komme til at fungere som en lænke om benet, før du overhovedet er kommet i gang.  

 

Få rådgivning

Der er mange måder hvorpå du kan få rådgivning. Nogle vælger at gå til en konsulent, hvilket kan have en enormt stor værdi for den enkelte. Det er dog en løsning som koster.

Har du ikke budgettet til at inddrage en konsulent, så kan du med stor fordel opsøge gratis rådgivning. Der er nemlig massere af muligheder for gratis rådgivning derude. Internettet er her din bedste ven. De sociale medier er en platform, som mange går til, når der er behov for gratis rådgivning. Der er eksempelvis på Facebook en masse grupper for iværksættere, som du med stor fordel kan drage fordel af.

 

Netværk

Det er essentielt for din virksomheds overlevelse, at du bruger ressourcer på at netværke. Deltag derfor til en masse netværksmøder, konferencer og mød relevante personer for lige netop dig og din virksomhed.

Du kan ved at fokusere på dette område, hjælpe din virksomhed med at komme rigtig langt, og ikke mindst blive fundet.

 

Kurser

Det kan for nogle være nødvendigt med nogle kurser, da de færreste kan alle de nødvendige kundskaber uden. Excel er et redskab, som du som virksomhedsejer kommer til at benytte dig meget af. Det er derfor en stor fordel at have kendskab til programmets fulde funktion. Et Excel kursus hos IBC er eksempelvis for mange en god investering.

 

Rekruttering

Når du er godt i gang med virksomheden, og du begynder at tjene penge, så kan det blive nødvendigt for dig med nogle ekstra hænder. På den måde kommer du ikke længere til at sidde med hele arbejdsbyrden selv. Har du behov for hjælp til rekruttering, så er der virksomheder som udelukkende arbejder med lige netop denne proces. Der er derfor en masse hjælp at hente ved disse virksomheder.

 

Har du fået det hele med?

Når du har styr på forretningsplanen og strategien for hvordan din virksomhed skal eksekveres, så er det tid til at få styr på de praktiske opgaver.

 

LEI-kode

Det er først og fremmest nødvendigt at sørge for at registrere din virksomhed lovgivningsmæssigt korrekt, så du ikke får problemer senere i processen. Det er i den forbindelse vigtigt at erhverve en LEI-kode til din virksomhed, da LEI-koder er nødvendige for, at de fleste virksomheder lovgivningsmæssigt kan handle med værdipapirer. LEI er en forkortelse for Legal Entitiy Identifier, og fungerer som et unikt globalt CVR-nummer til et firma. Det er som tydeligere antydet, ikke nødvendigt for alle typer for virksomheder, at have en LEI-kode. Det er obligatorisk for alle juridiske personer, som ønsker at sælge eller købe værdipapirer. Begrebet juridiske personer dækker over alle former for selskaber, foreninger, fonde og legater med mere. Det tager ikke mere end 2-5 hverdage at få en LEI-kode udleveret.